Projekt Spela man
Det traditionellt manliga i vår kultur kännetecknas av tex att vara stark, modig lojal och gilla tjejer. Det är i sig fina egenskaper men det finns också risk för att detta blir en snäv bild av vad som förväntas. Mellanstadieelever tar sig an roller som förväntas av oss och dessa roller kommer definiera oss i hela våra liv. Enligt forskning behöver man lyfta detta redan i mellanstadiet för i högstadiet är det mycket svårare. Vårt projekt väntas vara en del i att skapa ett jämställt samhälle med unga vuxna som vågar vara sig själva och där alla är vinnare och vågar vara sig själv och skapa goda förebilder för varandra.
Projektet består av en föreställning med efterföljande samtal.
Föreställningen handlar om tre clowner som ska redovisa sitt grupparbete om manlighet för sin skolklass. Med humor, clownnäsa, halvmasker och en stor portion igenkänning tar clownerna upp ämnen från krigslekar till existensiella frågor. . Vi får möta clownen som undrar om man ska skämmas för att växa upp till en man, pappan som föreslår att om alla bara kan hålla sams så blir det fred på jorden och de superfeministiska syrrorna.
Efter föreställningen får eleverna möjlighet att prata om föreställningen och diskutera ämnen kring förebilder, stereotyper och fördomar. Vi arbetar med dessa frågor utan att skuldbelägga och för att skapa en förändring mot ett bättre samhälle. Vi använder teatern som utgångspunkt för att prata om ämnen som är svåra och kanske heller inte helt lätta att finna ett enkelt svar på.
"Vi vill prata om jämställdhet med unga killar utan att skuldbelägga. Skuldbeläggning kan resultera i ett ännu starkare motstånd och en ännu hårdare och smalare mansroll. Killarna kan vända sig till sexistiska miljöer och förebilder. Vi behöver möta dem på deras planhalva och visa att vi vet att det inte är lätt att förändra normer och beteenden. Med vårt projekt vill vi vara ett alternativ och en plats för samtal med unga killar", säger Claes Åström, regissör och upphovsman till föreställning och projekt.